شناسنامه های الکترونیکی بدون ذکر قوم، زبان و دین

ساخت وبلاگ

نظرات بینندگان:

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی و رقت قلب در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   موافق هستیم هیچ نیاز به ذکر قوم , دین وملت نیست
فرهاد امیری فراهی

>>>   هدف اشرفغنی وارگنشینان،ازذکر ملت وقوم،درتذکره ،ایجاد اختلاف بین مردم است !درکجای
دنیا قوم وملت را،درشناسنامه درج میکند؟!! چرامسئولین مادنبال اختلاف هستند!!؟آیاآنها وظیفه حفظ وحدت وامنیت
کشور ومردم رابه دوش ندارد؟!یک سوم جمعیت کشور آواره ومهاجرشدند!آیا میخواهید،باقی مانده این مردم راهم،آواره کنید!؟

>>>   آقای احمد فرید مجیدی پیشنهاد خوبی کرداید. من موافق ام.
لطفا، همین پیشنهاد تانرا به ارگ برسانید، تا بلاخره این فتنۀ دشمنان مردم افغانستان خنثی شود.

>>>   لطيف پدرام:

من با زبان مولانا حرف ميزنم تو با زبان خوشحال خان ختك بايد كه تو دشنام بدهي.

>>>   تنها راه برای افغانستان این است که تجزیه شود و هر قومی برای خود یک کشور تاسیس کند تا برای همیشه اختلافات تمام شود

مصطفی خان چوب چیلی

>>>   شما کدام کدو که در یاره قانون و تذکره نظر دهید ما خواهان نوشتن ملت ملیت قوم و دین هستیم ما الحمدالله مسلمان هستیم وخواهان نوشتن دین خود هستیم انعده ... ها و وبی نصب ها که از افغانستان نیستند میخواهند که به این دلیل خود راه پنهان نګهدارد.

>>>   شناس‌نامه‌ی من در جهان پریشانی‌ست
تمام داشته‌ام هرچه است، ویرانی‌ست
به جز تباهی و وحشت چه سرنوشت مراست
گذشته‌ی من و تاریخ من پشیمانی‌ست
نوشته‌اند به پیشانی‌ام: تروریستی!
و افتخار من این لکه‌های پیشانی‌ست
منم! برادر طالب، برادر داعش!
منم! که قصه‌ی من داستان یک جانی‌ست
***
از این به بعد بخوانم به‌نام حیوانات
ولی مگوی که هویّتِ من افغانی‌ست
چرا که تاجکم و از تبار انسانم
چرا که هویّت من، تبار سامانی‌ست
مرا به جعل و دروغ تو نیست پیوندی
شناسه‌ی من و اجداد من خراسانی‌ست!
نجیب بارور

>>>   فقد افغانستانی کافیست در تمام دنیا همینطور است.

Pasto: HP lead articles...
ما را در سایت Pasto: HP lead articles دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان afghaniha بازدید : 215 تاريخ : جمعه 15 دی 1396 ساعت: 22:04