چرا داکتر لطیف پدرام رای نیاورد?

ساخت وبلاگ

برای اکثریت جامعه تاجیک افغانستان ایدیولوژی مذهبی و دینی در قشر اسلام گرایی این جامعه و ایدیولوژی چپ برای لیبرال های انها بیشتر از هویت تاجیکی و قومی ارزشمند است.

سران جمعیت اسلامی به خاطر طرز فکر اخوان‌المسلمین تاریخی با سیاف بیشتر دوستی و سمپاتی دارد تا داکتر, لطیف, پدرام, که یک فرد روشنفکر و سکولار می باشد. تازمانیکه نسل جهاد و جمعیت از تاجک ها نمایندگی کند افکار داکتر لطیف پدرام کمتر مورد توجه و علاقه خواهد بود. بستر دینی در جامعه تاجک همچنان قرص و محکم است به حدی که هویت تاجیکی تحت الشعاع قرار گرفته است.

در این روند است که داکتر عبدالله پشتون تبار دوبار است که به نمایندگی از تاجک ها کاندیدای ریاست جمهوری گردید. هزاره های اهل سنت در بین تاجک ها ادغام شد. دلیل این امتزاج های قومی در همسویی دینی و مذهبی قابل تفسیر است.
در این فضایی فرهنگی و اجتماعی شعار های پدرام در طول دو دهه اخیر کمتر مورد استقبال عمومی تاجک ها قرار گرفت.

هواداران احزاب چپ در درون تاجک ها همچنان با چپی های پشتون رفاقت و رقابت سیاسی دارند. این کتله سیاسی که فعلا اکثراً مهاجر و در حاشیه سیاسی قرار دارند شعار های ضد پشتونی پدرام را تحمل نمی توانند.

از سوی دیگر، حضور سیاسی تاجک ها در نهاد های دولتی بیشتر از هزاره ها و اوزبیک ها می باشد. در نیرو های امنیتی ، در نهاد های دولتی بخصوص در سطح میانه مدیران دولتی تاجک ها سالها است که حضور دارند و منافع اقتصادی در حکومت دارند.
شعار های بلند پروازانه پدرام برای این طیف به عنوان یک آرمان دراز مدت قابل پذیرش است اما هیچ جوان تاجک که نان در دولت دارد برای این شعار ها هزینه نمی کند.

بخشی از نسل جوان تاجیک ها که در جنبش تازه تشکیل گذار گرد هم آمدند، بیشتر شهری و کابلی می باشند. تاهنوز شعاع فکری آنها بدخشانی های فقیر و مذهبی را در نوردیده است.
لطیف پدرام برای زنده نگهداشتن افکار خود نیاز مند تغییر در تاکتیک های سیاسی خود می باشد.

عزیز جعفری

Pasto: HP lead articles...
ما را در سایت Pasto: HP lead articles دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان afghaniha بازدید : 209 تاريخ : چهارشنبه 21 آذر 1397 ساعت: 16:46

خبرنامه